Logopēdiskie uzdevumi katrai dienai

Visbiežāk bērniem ar valodas attīstības grūtībām talkā nāk logopēds, kurš sākotnēji diagnosticē valodas grūtības un tad, atbilstoši bērna vajadzībām, nodarbībās piedāvā uzdevumus. Tomēr bieži, papildus logopēda apmeklējumam, ir būtiski trennēties arī ikdienā, turklāt tas var būt arī kā jauks kopā pavadīšanas laiks. Piedāvājam jums Brīnummājas logopēdes Aijas Kalējas ieteikumus izrunas precizitātes veicināšanai.

Elpošanas vingrinājumi

Izpildot elpošanas vingrinājumus, bērns var mācīties regulēt runas elpošanu. Pareiza un pilnvērtīga runas elpošana ir svarīga izteiksmīgas un skanīgas runas nosacījums.

Ieelpu – izelpu var veikt:

Ieelpojot caur degunu – izelpojot caur muti

ieelpojot caur muti – izelpojot caur degunu

Lai elpošanas vingrinājumus bērnam būtu interesantāk veikt, var izmantot dažādus palīgmateriālus.

Pūst: dzirnaviņas, ziedlapiņas, spalviņas, ziepju burbuļus, ar salmiņu pūst burbuļus glāzē.

Vingrinājumi lūpām un mēlei

Lai bērns pareizi izrunātu skaņas, mēlei un lūpām jābūt kustīgām. Tāpēc vecāki kopā ar bērniem var veikt dažādus vingrinājumus lūpām un mēlei. Jāatceras, ka svarīga ir kvalitāte nevis kvantitāte, tādēļ ieteicams pirmajām reizēm izvēlēties divus vai trīs vingrinājumus, pakāpeniski palielinot vingrinājumu skaitu.

Vingrinājumi, ko bērni var izpildīt kopā ar vecākiem, skaņu izrunas sekmēšanai:

“Garšīgais ievārījums”. Nedaudz pavērt muti un ar platu mēles galu nolaizīt augšlūpu no labās uz kreiso pusi. Atceries! Darbojas tikai mēle, apakšžoklis ir nekustīgs. Vajadzības gadījumā pieaugušais to pietur ar roku.

“Nolaizi šķīvīti”. Uz šķīvja uzliek kādu gardumiņu un ļauj to bērnam nolaizīt. Var laizīt ar saldējumu, tas veicina mēles lokanību.

“Šūpoles”. Plati atvērt muti un pasmaidīt, nolikt mēles galu aiz apakšējiem priekšzobiem, pēc tam aiz augšējiem priekšzobiem. Lūpas un žoklis nekustīgs. Mēle “šūpojas” augšā – lejā.

“Pulkstenis”. Plati atvērt muti, izbāzt mēli un ar to izpildīt kustības pa labi un pa kreisi, pieskaroties lūpu kaktiņam.

“Zobu tīrīšana”. Atvērt muti, pasmaidīt, parādīt zobus un ar platu mēles galu tīrīt augšējos priekšzobus no iekšpuses. Pēc tam to pašu veikt ar apakšējiem zobiem. Mēles kustības no kreisās uz labo pusi.

“Sasveicināšanās”. Ar mēli pieskarties labajam vaigam, kreisajam vaigam, zodam, degunam.

“Bundzinieks”. Pasmaidīt, atvērt muti un “pieklauvēt” ar mēles galu pie augšējiem priekšzobiem.

“Āmuriņš”. Muti atvērt, mēli izbāzt un ar mēles galu ritmiski pieskarties augšlūpai.


Lai jauka kopā darbošanās!

 

Izmantotā literatūra un informācijas avoti.

Bāra, A. (2016) “Runā ar mani māmiņ!”, Zvaigzne ABC.

Miltiņa, I. (2005). “Skaņu izrunas traucējumi.”, Raka.

Apša, E. (2018). “Mēlītes kārtis”, Raka.